Najczęściej zadawane pytania

Rozliczanie kosztów nabycia
Ostatnio odświeżony 21 dni temu

TETA – ROZLICZANIE KOSZTÓW NABYCIA

Rozliczamy w tym miejscu wszystkie dodatkowe koszty nabycia które dopisaliśmy przy wycenie PZ z otrzymanymi fakturami kosztowymi. Aby rozliczanie kosztów było sprawniejsze powinniśmy przy wprowadzaniu dodatkowych kosztów nabycia wprowadzać od razu kontrahenta od którego otrzymamy później fakturę w innym przypadku jest więcej szukania.

Koszty wprowadzone do MM+ jako nie wpływające na cenę nabycia, zawsze

wprowadzamy do WRD informując jednocześnie księgowość, że koszt z dokumentu WRD dotyczy MM+, podając jego dokładny numer i wartość kosztu.

Wchodzimy z lewej strony w Nawigator pakietowy Zakup Rozliczanie kosztów Rozliczanie kosztów nabycia

image

Po prawej stronie otwiera się „Rozliczanie kosztów nabycia”

W górnej części są Koszty nabycia – czyli wszystkie PZ do których były dopisywane dodatkowe koszty nabycia. Niżej widzimy „Pozycje faktur zakupu które mogą rozliczyć koszt nabycia”

image

W górnej części okienka „Koszty nabycia” najlepiej za pomocą 

image

wyfiltrować sobie: Nierozliczone, Niezerowe, Zatwierdzone

image

W dolnej części okienka najlepiej za pomocą

image

wyfiltrować sobie: Pozostała wartość do rozliczenia i W obrębie miesiąca od wystąpienia kosztu nabycia ( jeśli okres jest dłuższy niż miesiąc odznaczamy tą pozycję). Pracujemy na zakładce „Do skojarzenia”

image

Po odpowiednim ustawieniu filtrów przystępujemy do rozliczania kosztów nabycia.

Po ustawieniu się na konkretnym PZ/KPZ po prawej stronie klikamy

image

rozlicz koszt nabycia na podstawie pozycji faktury zakupu.

image

W tym momencie jak ustawiliśmy strzałki w obu okienkach na pierwszej pozycji system chce nam rozliczyć 400 zł z naszego KPZT z fakturą transportową FZ na 1000 zł . Jeśli zgadza się ( mamy wystawioną zbiorczą fakturę na transport) klikamy ok. Jeśli to nie jest zgodne klikamy anuluj.

image

Widzimy, że w dolnym okienku nie ma kwoty 400 zł ale wiemy, że była taka faktura na 400 zł więc w dolnym okienku odznaczamy „ W obrębie miesiąca od wystąpienia kosztu nabycia” Ustawiamy prawidłowo kursor w górnym okienku na poz. 1 a w dolnym okienku na poz. 2 , klikamy 

image
image
image

Teraz wartości nam się zgadzają klikamy ok i mamy rozliczony KPZT z FZ transportową.

Żeby usprawnić sobie łączenie dokumentów można w symbolu kontrahenta wpisać naszego dostawcę usług i w dolnym okienku też pojawiają nam się tylko faktury od tego dostawcy.

Możemy również za pomocą przycisku 

image

w dolnym okienku połączyć oba dokumenty:

image
image

Wszystko się zgadza więc klikamy ok.

Jeżeli mamy FZ zbiorcze od dostawców na kilka usług możemy sprawdzić jaka część kwoty została już połączona z PZ-tem klikając 

image

Wyświetla się okienko:

image

Jeśli przykładowo z tej FZ/KK/00235/06/2023 na kwotę 1500 zł rozliczyliśmy z naszym PZ-tem transport na kwotę 533 zł a reszta kwoty 967 zł dotyczy sprzedaży – taką informację przekazujemy do księgowości z prośbą o przeksięgowanie kwoty 967 zł do WRD, gdyż dotyczy sprzedaży.

Jeśli zdarzy się, że źle połączymy koszty wtedy w górnym okienku wybierając 

image

odznaczamy „nierozliczone” i za pomocą przycisku 

image

cofamy rozliczenie, PZ widnieje jako nierozliczony.

image

W dolnym okienku również możemy cofnąć częściowe rozliczenie klikając 

image

a następnie

image

Odpinamy wtedy PZ-ta od faktury kosztowej.

image

Jeśli zdarzy się sytuacja, że w górnym okienku widzimy PZ i KPZ do naszej PZ wtedy rozliczamy KPZ z FZ z dolnego okienka a jeśli ustawimy się kursorem na PZ klikamy 

image

„oznacz koszt nabycia jako rozliczony”

PRZYDATNE INFORMACJE:

  • Koszt transportu jaki ponosimy przy dostawie towaru do klienta bez względu na to czy mamy go na FZ z towarem czy jest to osobny dokument od innego dostawcy (przewoźnika) zawsze obowiązkowo musi być przyjęty do PZ, tak aby prawidłowo wykazać koszty nabycia.
  • Każdą fakturę za transport z której koszt mamy wliczony do PZ obowiązkowo przyjmujemy do systemu jako FZ, wpisując odpowiedni indeks TRANSPORT ZEWNĘTRZNY lub INNE KOSZTY NABYCIA, tak aby prawidłowo można było połączyć dokumenty
  • fakturę za transport, która choćby w niewielkiej części dotyczy kosztów wliczonych do PZ, czyli dotyczy zakupu i sprzedaży wprowadzamy jako FZ, część związaną z zakupami łączymy w rozliczeniach kosztów nabycia z PZ, o pozostałej kwocie informujemy dział księgowości celem wyksięgowania kosztu w koszt sprzedaży
  • fakturę za koszt wprowadzony do MM+ jako nie wpływające na cenę nabycia, zawsze
  • wprowadzamy do WRD informując jednocześnie księgowość, że koszt z dokumentu WRD dotycz MM+, podając jego dokładny numer i wartość kosztu
  • faktury, za usługi kurierskie które wprowadza Centrala zawsze są wprowadzane jako RZ - jeśli choć w niewielkiej części faktura dotyczy kosztów wliczonych do PZ lub MM+, informujemy o tym dział księgowości podając dokładny numer dokumentu i wartość kosztu, która powinna być powiązana

Proszę czekać!

Proszę czekać... to zajmie tylko sekundę!